De taal van je Mandala..

Onze hele maatschappij is gericht op leren en memoriseren dus dat wil zeggen leren wat anderen willen dat je leert. Leren volgens een bepaalde methode, volgens een bepaalde structuur en de structuur die je leert die moet je volgen want dat is wetenschappelijk of proefondervindelijk vastgesteld…volg je de regels niet dan ben je het zwarte schaap, het buitenbeentje, vinden mensen je raar of abnormaal, ongewoon, zweverig  of spoor je gewoon niet..

Niet sporen…

Ik vind het leuk te reageren zoals men niet verwacht dat ik zou reageren, mijn kinderen hebben daar het meest onder te lijden en die roepen dan ook regelmatig 'je spoort niet' en mijn reactie is dan 'Jawel hoor want ik ben een treintje'.... mijn eigen variatie op: ‘ik ben niet gek... ik ben een vliegtuig..’πŸ˜‰
Maar gelukkig komen er steeds meer mensen achter dat je het beste leert als je ergens interesse of een passie voor hebt. Zoals mandala tekenen...dat gaat als vanzelf als je er lol in hebt of blogs schrijven...dat gaat net als mandala tekenen...bijna als vanzelf...omdat ik er lol in heb..omdat ik het laat gebeuren...omdat ik er vertrouwen in heb.. dat heet nu creativiteit..
Mijn fantasiemandala

De perfecte taal

Omdat ik van schrijven en bloggen hou, verwacht men ook van mij dat ik van taal en grammatica hou..niets is minder waar…als ik ergens een hekel aan heb is dat ik mij aan regels moet houden en geen dichterlijke vrijheid krijg…ik vind het juist super om met taal te spelen, woordgrapjes te maken en taalperceptie te verdraaien..en dan kan het me totaal niet schelen of ik dingen grammaticaal correct schrijf. 
Er zijn echter mensen (ik woon er met twee πŸ˜‰) waarvan het lijkt dat ze dit niet kunnen verdragen….ze doen uren over het schrijven van een mail omdat deze 
  1. Juist geΓ―nterpreteerd moet worden aan de andere kant (ik vind dat een probleem voor de andere kant)
  2. Ze grammaticale fouten als teken van verminderde intelligentie beschouwen...
Ik roep dan altijd… iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten..en dat je beter bent in het ene dan het andere wil niet zeggen dat je dom bent πŸ˜€
Ik vind het weer onnozel dat ze hier zoveel tijd in steken en ervaar dat als 'zonde van de tijd'.....het is allemaal een kwestie van perceptie....toch? 

Mammiaans…

Laatst hadden we het weer over "niet sporen" Mijn dochter vond dat ik niet spoorde, maar voegde er gelijk aan toe..."ik spoor zelf ook vaak niet en pappa spoort soms niet en broerlief ook" Kortom we hebben allemaal onze 'eigen-aardigheden' en zijn een ontspoord gezin πŸ˜‚
Bij het maatschappelijk werk zouden ze dit als uiterst zorgwekkend beschouwen haha, wij kunnen om deze woordspeling heerlijk lachen πŸ˜…
Ik vind het dus heerlijk om mijn eigen taal, woorden of woordgrappen te maken, mijn kinderen weten al…Oh dat is weer een mama woord…
Mammiaans zoals mijn dochter het laatst noemde m.a.w eentje die niet in de dikke van D voorkomt πŸ˜†

Franse taal

Op dit moment ben ik bezig de Franse taal te leren…ik lig dus regelmatig in de clinch met manlief omdat hij de Franse taal op een andere manier leert dan ik…ik wil het kunnen spreken en begrijpen…hij wil het grammaticaal correct spreken en loopt dan steeds alle grammatica regeltjes op de dreunen…iets waar hij me gek mee kan maken..en een botsende manier van interpretatie. Als ik tijdens het spreken eerst moet gaan lopen denken hoe ik iets correct zeg dan is mijn toehoorder al lang een croissantje gaan eten πŸ˜‚

Middel van communicatie

Voor mij is taal een middel van communicatie en natuurlijk kan wat je zegt heel anders overkomen bij een ander dan wat je bedoelt of je kunt net niet de juiste woorden gebruiken maar dat gebeurt ook in je eigen taal..
en is niet een probleem van taalbeheersing maar niet goed naar elkaar luisteren en alvast invullen en ‘denken te weten’ wat een ander bedoelt.. 
Juist bij het luisteren naar iemand die jouw taal niet helemaal goed beheerst word je je hier bewust van en ga je doorvragen en reflecteren…eigenlijk  iets wat je bij iedereen zou moeten doen…en niet invullen voor een ander en dus het projecteren van jezelf...
En het gaat erom jezelf een stem te geven, dat moet kunnen zonder belemmering, dat moet stromen....in een flow. Als je gaat letten op of je correct schrijft tijdens het schrijven, correct woorden uitspreekt....wat eigenlijk een stress reactie veroorzaakt...dan remt dat...
Dat werkt ook zo in het mandala tekenen...als je gaat letten of focussen op foutjes tijdens het tekenen...belemmerd dat je flow...

Mandala lezen

Uit je tekening of mandala kun je ook  heel veel ‘lezen’ zonder woorden zonder taal, zonder grammatica πŸ˜‰
Een paar weken geleden volgde ik een workshop ‘Tekentaal’ omdat ik heel nieuwsgierig was naar wat je allemaal uit je tekening kunt lezen..enorm leuk maar vooral leerzaam om te doen..
Maar het meest leerzame was de opmerking dat een ander persoon nooit echt jouw mandala kan ‘lezen’ of duiden dat kun je het beste zelf…
Een ander kan je daarbij wel helpen en dat dan weer door je te wijzen op bijzonderheden en de juiste vragen te stellen en contact te maken met het collectieve bewustzijn… en je zo te leiden naar de antwoorden in jezelf...

Antwoorden in jezelf

Want iedereen heeft zijn eigen antwoorden in zich…
je eigen waarheden, je eigen percepties 
en jij alleen kunt die percepties voeden, veranderen of laten groeien..

en daarmee ook je eigen geluk voeden, veranderen en laten groeien..
Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk/gezellig/resoneert het met je en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail met het blog als ik weer eentje online gezet heb

n.b je krijgt een bevestigingsmail van FeedBurner met een activatie-link, kijk even in je SPAM-box als je die niet hebt gekregen..

Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat 😍
Dat mag hier of op mijn fb-pagina mandala-synchroniciteit 


Reacties

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Het kind in jezelf, perfectionisme loslaten..