Energie van de reizende mandala

Ik schreef al eens blog over de energie van je mandala daar heb ik wel een leuk vervolg op. Je kunt namelijk ook de energie van een ander voelen, overnemen en dat zie je dan ook weer terug in je mandala-tekening, HSP-ers en introverte personen zullen dit nog sterker hebben. Je kunt zelfs de energie oppikken van een reeds deels getekende mandala. Denk je nou waar heeft ze het toch over? ik leg het je uit.

De reizende mandala

Bij de mandala-academie heb ik 2x meegedaan met wat genoemd wordt “De Reizende Mandala” Dat is een mandala die met 3 of 4 personen wordt getekend. Iedereen start een mandala op maar laat op papier ruimte over voor de anderen om aan te vullen, dit kan live aan een keukentafel maar ook via de post door naar de volgende. Uiteindelijk stuurt degene die als laatste de mandala heeft aangevuld deze weer terug naar de opgestarte persoon en heeft die dus een mandala getekend door meerder mensen. Enorm leuk om te doen.

Veren en lotusbloemen

Mijn eerste reizende mandala begon ik met 4 veren als midden, als teken van vliegen, reizen etc. Veren komen wel vaker voor in mijn mandala’s want ik ben dol op veren ๐Ÿ˜†. Dit werd door mijn medetekenaars aangevuld met een indianen thema en zo ontstond er een prachtige mandala.
met dank aan Patty, Hilda en Linda ๐Ÿ’•

De tweede ronde tekende ik lotusbloem-knoppen, geรฏnspireerd door een vorm die ik tegenkwam op Pintrest. Ook die werd prachtig aan gevuld door 2 lieve vrouwen en het gekke is…ook al heb je hem niet helemaal zelf getekend ook bij deze twee mandala’s had ik direct toen ik ze zag.....dat verliefde gevoel, de bewondering en de verwondering. Net als dat je zelf verliefd kun zijn op je mandala. Dat 3 of 4 voor elkaar totaal onbekende vrouwen zo maar samen iets kunnen maken…dat is toch een beetje magie!

Het kippenvel moment

Een reizende mandala ontvangen is best wel spannend en opwindend… wat tref je aan in de enveloppe? Als ik dan het eerste ontwerp zie…krijg ik het steeds een beetje benauwd…Ohhh ben ik wel in staat om de mandala passend aan te vullen? Oh jee en hoe dan? Mijn truc is om het een paar dagen te laten sudderen…zodat de eerste stress een beetje kan zakken en er vervolgens steeds weer even naar kijken en dan te voelen wat zal ik kunnen doen om het aan te vullen. 
Het grote kippenvel moment kwam pas toen ik de reactie las van een van mijn medetekenaars die reageerde op haar ontvangen mandala…
Ik vond het namelijk erg moeilijk om haar mandala passend aan te vullen…ze was begonnen met een soort van kompaspunten….wel met een toepasselijke tekst erbij…
"We gaan op reis en niemand weet waarheen…waar gaat de reis ons brengen, wijst het kompas ons de weg?" 

De 4 elementen

I can’t change the direction of the wind, but I can ajust my sails to always reach my destination -James Dean-
Mijn inspiratie om hem uiteindelijk aan te vullen kwam van bovenstaande tekst die ik las. Mijn eerste voorzichtige herkenning van signalen die ik moest volgen en dus vulde de mandala aan met de 4 elementen: reizen over water, reizen over aarde, reizen door de lucht met vuur als brandstof. De derde persoon van ons team vulde het nog aan met de 4 jaargetijden met ook weer een prachtig symboliek hierin: winter, lente, zomer en herfst met hieraan gekoppeld de levenscyclus van geboorte, kindertijd, volwassenheid en ouderdom. Maar het prachtigste was de reactie van de ontvangster…Ze verklaarde dat de mandala precies weergaf waar ze de afgelopen periode mee bezig was geweest voor haar opleiding: een ontdekkingsreis langs de elementen van het leven.
Brrrr dat was een kippenvel moment en een grote eyeopener…je kunt dus via een mandala, de energie oppikken van een ander en dat weer voortzetten in een mandala voor diegene…een prachtige bewustwording die dit proces nog dierbaarder maakt....

Mijn thuiskomertjes opnieuw bekeken

Het maakte dat ik ook nog eens goed keek naar mijn eigen ‘thuiskomertjes’ en ja, naast dat ik al dat heerlijke verliefde en passende gevoel had ervaren, toen ik dieper keek herkende ook ik dat mijn mede-tekenaars precies hadden geraakt waar ik op dat moment in mijn leven was….
De indianen mandala was rond de periode van mijn innerlijke kind mandala waarin ik ontdekte dat ik als kind heel graag ‘indiaantje’ speelde, graag en veel in de natuur was en speelde met wat die te bieden had en dit erkende door hier mandala’s over te maken. Lees ook Het kind in je zelf . Deze reizende mandala sloot hier dus perfect op aan.

De lotusbloemmandala 

De tweede mandala begon ik met lotusbloemen, nog in knop maar met de knop nog naar buiten gericht..klaar om te gaan bloeien. Hier in dit blog een mooi verhaal over de lotusbloem 
De mandala werd aangevuld met mediterende boeddha’s in lotushouding. Ik was op dat moment actief met diverse meditatie challenges van Maria Johanna en daarbij getekend een druppel water symbolisch voor de bron van het leven en als laatste was de mandala aangevuld met fonteintjes uit de druppel en de Lemniscaat als oneindigheid-teken. Mijn meditatie reis bracht me bij de visioenen meditatie en die bracht me weer hier. (lees mijn mandalareis) Dit allemaal  gekleurd in dezelfde kleurtinten groen die voor mij staat voor de kleur van het hartchakra, en liefde, natuur en daarbij rood de kleur van het wortelchakra, mijn veiligheid en aarding maar ook liefde en passie. Voor mij nu het kringetje weer rond, hoewel het toen goed voelde witst ik het nog niet wat ik nu weet want dit speelde voordat ik mijn blog startte ๐Ÿ˜‰ 
Met dank aan Ilze en Emmeke

Symboliek en een beetje magie

Nog even terug bij de eerste mandala die ik startte met de veren. Het gebruik van veren is het meest verweven met de cultuur van de indianen. Volgens hen heeft alles op aarde een ziel, een energie, een trillingsfrequentie. Stenen, aarde, bomen, dieren en mensen allen hebben een ziel. Het geeft aan dat zij zich met alles verbonden voelen en dicht bij de natuur staan en de lessen van het leven hieruit af lezen. Vogels leven in de lucht en worden ervaren als de verbinding tussen de hemel en de aarde en de boodschapper tussen die twee elementen. En elke vogelsoort heeft zijn eigen boodschap. Veren zijn eigenlijk het “haar’ van de vogel en omdat Indianen geloven dat in haar spirituele kracht zit, geven veren als je die vind of draagt ook spirituele kracht. 

Symbolisch gezien zijn veren ook een teken van magie…zo heb ik het ook een beetje ervaren.....magisch dat je je onbewust op de energie kunt afstemmen van voor jou onbekende personen …..

Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk/gezellig/resoneert het met je en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail met het blog als ik weer eentje online gezet heb

n.b je krijgt een bevestigingsmail van FeedBurner met een activatie-link, kijk even in je SPAM-box als je die niet hebt gekregen..

Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat ๐Ÿ˜
Dat mag hier of op mijn fb-pagina mandala-synchroniciteit 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Het kind in jezelf, perfectionisme loslaten..