Chakramandala en mijn slang..

Vorige week deze mandala getekend met 7 chakra’s. Mijn inspiratie komt van de Mandala academie waarin Kim Vermeer elke week een initiatief neemt tot een basisopzet die je kunt volgen of waar je je eigen weg mee kunt in slaan. Deze keer komt het ontwerp van een van de volgers en bij dit ontwerp maakt mijn hart een vreugdesprongetje want chakra mandala’s vertellen je vaak nog meer over jezelf dan “gewone” mandala’s.. 

Wat zijn Chakra’s 
7-chakra mandala

Chakra’s zijn energieknooppunten in het lichaam, het woord chakra betekend cirkel of wiel en staat voor een ronddraaiend veld van activiteit, een wervelende energie. Het is een oud metafysisch systeem dat zijn oorsprong heeft in India en de verschillende energiecentra in ons lichaam benoemd. 
Er zijn 6 hoofdchakra’s in het lichaam en de 7e die zweeft eigenlijk net boven je kruin. Alle chakra’s hebben dus een eigen plaats in ons lichaam maar zijn ook verbonden met een kleur, een element (water, vuur etc), een getal, een geometrische vorm, emoties en zijn gekoppeld aan lichamelijke klieren, organen en ledematen.
Kortom een heerlijk concept om een mandala mee te tekenen… 

Yin-Yang balans (ik ben)

Chakra’s zijn niet te zien of aan te raken en wikipedia zegt dan ook over chakra’s:

Fysiologische of andere medische invloeden van chakra’s op het menselijk lichaam zijn niet wetenschappelijk aangetoond, noch het bestaan van chakra’s zelf. Het betreft een metafysisch/filosofisch concept.. “

Wellicht denk jij er net zo over of juist niet, ik voel dat ik hierbij even in mijn weerstand schiet  😉 
Maar ik kan het sinds het mandala tekenen in een ander perspectief zien: het wetenschappelijk kunnen aantonen van iets komt vanuit mannelijke energie en als iets niet wetenschappelijk aan te tonen is, te beredeneren is. Wellicht moet je chakra's met vrouwelijke energie bekijken, met yin-energie, dus voelend, ervarend, niet verklarend, zonder regeltjes, zonder beperking, openstaand, bloeiend als een bloem, intuïtief en op basis van gevoel. 🌺 

Openstaan voor Synchroniciteit (ik voel)

We kijken tegenwoordig in onze westerse wereld te veel met mannelijke energie naar dingen, alles moet immers wetenschappelijk verklaard kunnen worden en zo niet dan word iets al snel bestempeld als onzin of zweverig maar we bekijken onze wereld veel te weinig  door een bril met vrouwelijke energie....dat is wat onze wereld zo uit balans brengt....want volgens het taoïsme heb je namelijk een evenwicht, een balans, nodig voor beide energieën, het mannelijke èn het vrouwelijke.. 
Pas als je die 2 energieën in jezelf in balans zijn dan sta je open voor innerlijke groei en open voor synchroniciteit…

Intuïtief tekenen (ik creëer)

Wat best moeilijk is bij het mandala tekenen is je verwachtingen los te laten en op een intuïtieve manier te gaan tekenen. We doen tegenwoordig heel veel met en in ons hoofd en willen daar vanuit gaan tekenen (dat is tekenen met mannelijke energie) maar intuïtief tekenen, zonder plan en je ziet wel waar het uit komt…is tekenen met een vrouwelijke energie. Ik ben ook opgevoed met het idee… “het moet iets worden” en “het moet een nuttig zijn” Mannelijke energie dus en dat kan op zijn tijd heel zinvol zijn, maar bij het tekenen is het zo heerlijk om je vrouwelijke (vaak onderdrukte) energie te laten stromen 😍

Mijn chakra mandala (ik houd van) 

Dus in yin-energie ben ik deze mandala gaan tekenen..heb grotendeels het concept gevolgd, meestal wijkt ik toch wel af van de basis maar nu niet en dat voelde goed. De chakra’s zijn gewoon ingekleurd zonder plan of doel gewoon het potlood over het papier laten gaan..om de beweging te versterken ook in de omringende cirkels de chakra’s kleuren gebruikt en in de omarmende lijnen gewoon gespeeld met licht en donker (dit alles op de muziek van de musical “les Miserables” heerlijk 😊)
Toen ik bijna klaar was, zag ik dat er een deel niet ingekleurd was en daarin zag ik de mogelijkheid om een slang te tekenen..Nog niet wetend waarom, maar ik las in een boek dat slangen staan voor de stroming van psychische energie en dat vond ik goed passen bij de chakra’s..

Slangen zijn enge dieren toch? (ik spreek)

Iemand reageerde op mijn tekening met de opmerking dat ze de tekening mooi vond maar niet van slangen houdt. Daar herken ik mij wel in, ik vind het net als spinnen maar enge dieren, alhoewel ik ze weer minder eng vind dan spinnen 😉 Maar ze intrigeren me wel en ik kan hun sierlijkheid en kracht ook wel bewonderen. Ook waardeer ik hun symbolische betekenis

De symbolische betekenis (ik zie)

De slang staat voor de stroming van psychische energie maar ook symboliseert de slang de transformatie, de wedergeboorte. Wanneer de slang uit zijn eigen vel is gegroeid laat hij het achter, wat staat voor het kunnen loslaten. Iets wat je niet meer dient kunnen achterlaten. Dat vind ik prachtig aan de slang.  
Verder leeft de slang intens, is impulsief en geheimzinnig en heel ambitieus. de Slang is vastberaden, maar soms ook erg koppig (grappige eigenschap voor een dier dat alleen uit een kop en verder alleen lijf bestaat 😆) jaloers en wantrouwend. Ook is de Slang creatief en heeft ze aanpassingsvermogen. Dat laatste herken ik wel in mezelf..

Als je niet van slangen houdt herken je wellicht dingen, zoals het moeilijk vinden dingen los te laten of ervaren dat mensen die impulsief, geheimzinnig of ambitieus zijn je niet liggen? kijk maar eens, soms zit er in symbolentaal heel veel waarheden en herkenning :D 

Ook nog synchroniciteit.. (ik weet)

Nadat ik mijn tekening gemaakt en geplaatst had in de fbgroep van mandala tekenaars, zag ik daar nog een mandala van een medemandala tekenaar voorbij komen die hem wel plaatste maar erbij vertelde dat ze hem zelf niet mooi vond. Dat triggerde mij, omdat ik vind dat elke mandala mooi is, met name omdat ze je iets willen vertellen en ik reageerde op die tekening op een intuïtieve manier, op dingen die ik erin zag. Dat is best eng om te doen…nog enger dan een slang😉 ….je vrouwelijk energie laten spreken in een wereld waar mannelijke energie de boventoon heeft en dus niet iedereen openstaat voor deze vorm van energie..…maar het werd heel goed ontvangen en dat bezorgde me een kippenvel moment….
Ik realiseerde me, dit voorval symboliseerde juist mijn slang 😃 …heerlijk is dat! 
Deel uit maken van de synchroniciteit.. 💝 


Na het schrijven van dit blog….kwam er een waterval aan synchroniciteiten voorbij…er komt komende week dus nog een vervolg 😆 
Vind je wat ik schrijf gezellig en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneer" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je een mail als ik weer een blog publiceer.

Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat 😍



Reacties

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie