De 4 stadia van het leven

Door het mandala tekenen kwam ik  door middel van meditatie en visualisatie terecht bij synchroniciteit en daardoor bij de psycholoog Carl Jung die weer gelinkt was met de mandala. Het kringetje weer rond. 
Hoewel ik voordien nog nooit eerder van hem hoorde kom ik nu van alles over hem tegen op het internet, zoals dit artikel over de 4 stadia van het leven. Al lezende resoneerde het zo met me dat ik niet anders kan en het met jullie moet delen. Ik heb het regelmatig over uit je comfort-zone komen om te kunnen groeien, Carl Jung geeft prachtig de groeistadia aan waarin je terecht kan komen...

Dit artikel is niet van mijn hand maar geschreven door Justin Gamill, een voor mij heerlijk onbekend persoon ๐Ÿ˜‰ maar ik bedank hem voor zijn artikel wat ik heb vertaald in het Nederlands. Het oorspronkelijke artikel vind je hier en de vertaling zit tussen de twee mandala's
Uit mijn kleuren-comfort-zone mandala


‘Terwijl we dwalen door de reis die het leven heet, gaan we door fundamentele veranderingen. 
Sommige mensen gebruiken termen als 'quarter-life crisis' of ‘mid-life crisis' om aan te geven waar het is dat we denken, op welke plaats we in ons leven zijn. 
Voor mij zijn er geen bestemmingen in het leven. 
Er zijn zeker mijlpalen, maar we kunnen vaak terugkomen op dezelfde plaatsen waar we al eerder waren’
 -Carl Jung-

Dat is wat ik leuk vind aan de vier fasen van het leven van de Zwitserse psycholoog Carl Jung. Zoals hij ze beschreef, hebben deze stadia te maken met wie we zijn als mensen en onze motivaties.

Ze hebben niets van doen met leeftijd of prestatie, want gedurende ons hele leven gaan we vaak vooruit en achteruit in deze stadia. Zoals Jung eens zei: 
"Grondig onvoorbereid, nemen we de stap naar de namiddag van het leven. Erger nog, we nemen deze stap met de valse vooronderstelling dat onze waarheden en onze idealen ons tot nu toe zullen dienen. Maar we kunnen de namiddag van het leven niet leven volgens het programma van de ochtend van het leven, want wat geweldig was in de ochtend zal onbelangrijk zijn in de avond en wat 's morgens waar was, zal 's avonds een leugen zijn geworden'

Dit zijn de 4 fasen van het leven, volgens Carl Jung:

De atleet (the athlete)

De atleet is de fase in ons leven wanneer we ons het meest geobsedeerd zijn met onszelf. Er zijn mensen in ons leven die nooit gelukt is uit deze fase te komen of er vaak weer in teruggaan. Van de 4 fasen deze de  neiging het minst volwassen te zijn. Het wordt gekenmerkt door geobsedeerd te zijn door onze fysieke lichaam en uiterlijk. Als voorbeeld van de fase van de atleet: kijk maar eens hoe tieners langs een spiegel lopen. De atleet-fase kan narcistisch, kritisch of zelfs beide zijn.

De Krijger (the warrior)

Als we vooruit gaan in ons leven, bereiken we de krijgers-fase. Dit is waar we verantwoordelijkheden beginnen te nemen en de wens krijgen om de wereld te veroveren. Nou ja, misschien niet de wereld voor de meesten van ons, maar dit is wanneer we meer doelgericht worden. We kunnen ineens doelen zien die we willen bereiken en begint de ijdelheid van de atleet-fase te vervagen. De krijger-fase wordt echt gekenmerkt door de strijd in ons leven die door de vroege volwassenheid op ons kan worden geworpen. De krijgers-fase is ook de meest voorkomende fase waarin mensen terugkeren gedurende hun hele leven wanneer ze zichzelf opnieuw uitvinden.

De betrokkene (the statement)

Wanneer de krijgers-fase in ons leven tot een einde komt, vragen we ons af: "Wat heb ik betekend voor anderen?" Je focus verschuift van je persoonlijke prestaties naar het bereiken van doelen op basis van het verrijken van andermans leven. Deze fase is vaak gecorreleerd aan ouderschap, omdat je focus ‘een beter leven voor je kinderen’ wordt en wat je daarvoor nodig hebt. De verklarings-fase voor veel mensen is veel meer dan een correlatie met ouderschap en meer over het achterlaten van een nalatenschap of  voetafdruk in het leven. De verklaringsfase is een moment om te reflecteren over wat je hebt bereikt en hoe je vooruit kunt blijven gaan - niet alleen voor jou, maar ook voor de andere mensen in je leven. Voor zover de volwassenheid gaat, is de verklaringsfase een enorme stap voorwaarts in bewustzijn zelfs van de krijgers-fase.

De geest (the spirit)

De laatste fase van het leven is het geestelijke stadium. In deze fase beseffen we dat we meer zijn dan wat we hebben verzameld - of het nu gaat om geld, vrienden, bezittingen, goede daden of mijlpalen in het leven. Wij zijn spirituele wezens. We realiseren ons dat we goddelijke wezens zijn in een reis van het leven die geen echt begin en geen einde kent. De geestesfase wordt gekenmerkt door een gevoel van 'uit je eigen verstand/geest gaan' en focussen op wat ons boven ons fysieke-wezen wacht. De filosoof Lao Tzu stelde, meer dan 2500 jaar geleden, een vraag voor, die de geesten-fase perfect beschrijft: "Kun je op een afstandje gaan staan van je eigen geestes-verstand en daardoor alle dingen begrijpen? ‘Bevallen van een kind, voeden en verzorgen; het hebben zonder te bezitten; handelen zonder verwachtingen; het leiden, zonder proberen te beheersen; dat is de hoogste deugd’


Heel veel herkenning

Als ik naar de stadia kijk zit ik heel heel heel soms in stadium 1, het niet tevreden zijn met je lichaam, zit in onze cultuur gebakken en dat is heel moeilijk om los te laten. Veel dagen gaat dit prima maar soms steekt deze fase toch heel even de kop op en komt de obsessie met je lichaam terug.
Fase 2 heb volop ervaren door mijn verhuizing naar Parijs, ons werk en ons entrepreneurschap en alles waar we ons "zijn" aan ophangen, houd ons bezig in deze fase en hierin kom je dus terecht als je weer een 'groeisprong' mag maken. Tegenwoordig  bevind ik me vaak afwisselend in stadium drie en stadium vier, van stadium 4 ben ik me bewust en op een afstandje iets bekijken gaat achteraf best makkelijk en ik ben in training om te leven: zonder verwachtingen, zonder proberen te beheersen...en daar komen dus regelmatig lessen in voorbij maar zoals altijd zeg.."bewustwording is de eerste stap" en die heb ik al genomen...
Herken jij je in de 4 levensstadia van Jung?

Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk/gezellig/resoneert het met je en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail met het blog als ik weer eentje online gezet heb

n.b je krijgt een bevestigingsmail van FeedBurner met een activatie-link, kijk even in je SPAM-box als je die niet hebt gekregen..

Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat ๐Ÿ˜
Dat mag hier of op mijn fb-pagina mandala-synchroniciteit 
BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles is Energie

Het kind in jezelf, perfectionisme loslaten..