Je comfort-zone..

Mandala tekenen kun je op 2 manieren, met je ratio of met je gevoel maar net als bij de yin-yang is een balans hierin het beste. Je tekent de mooiste mandala’s als je ratio en gevoel in harmonie zijn…maar daarvoor moet je ruimte nemen om te groeien....en hoe doe je dat? dat groeien? 
Ik roep altijd...buiten je comfort-zone....daar zit je groei! 
Maar dan moet je wel weten wat die comfort-zone is en hoe je erbuiten komt 😀

Je comfort-zone waar zit die?

Wij mensen zijn gewoonte dieren, houden van het bekende, vertrouwde, het veilige. Loop (in gedachten) maar even je woonkamer in en ga op de bank zitten. Je zit nu op de plek waar je altijd zit toch? en ga eens aan de andere kant van de bank zitten, hoe zit dat? 
Nog zo’n voorbeeld is, sla je armen over elkaar, eh leg wel even je telefoon of tablet veilig weg maar zo dat je wel verder kunt lezen…die armen over elkaar dat doe je op een voor jouw vertrouwde manier... welke hand zit bovenop je arm en welke eronder? 
Wissel dat nu eens om..hoe voelt dat? raar? onwennig? voel je er iets bij? verwondering, boosheid, wil je weg uit deze situatie? of maakt het ene of andere niet uit?  
Je vertrouwde plekje op de bank, in bed, bij de tafel, je intuïtieve manier van je armen over elkaar doen is je comfort-zone. De andere plekken zijn “buiten je comfort-zone” Buiten je comfort-zone is verandering…en wij mensen houden niet van verandering 😉 dat roept een emotie bij je op. 

Wandelen in het bos…

Ik vind het heerlijk om te wandelen in een bos, daar kan ik namelijk op een 'gecontroleerde' manier buiten mijn comfort-zone gaan. Ik ben van nature een nieuwsgierig aagje, ik wil altijd weten wat er na de bocht komt, waar kleine steegjes en weggetje mij brengen. Als je dat in een grote stad als Parijs gaat doen (zonder kaart of GPS) verdwaal je geheid. Maar in een bos, wat meestal een ingekaderd strook groen is, waar vaak heerlijke kronkelige paden zijn, die je nog dieper het bos in brengen, kun je dat redelijk veilig doen zonder compleet de weg kwijt te raken. Dat is het fijnste, lopen zonder direct doel, zonder een gebaand pad, lekker dwalen en ontdekken..
Tijdens het schrijven bedenk ik me…..ik kan dat eigenlijk best gaan doen in Parijs, zomaar lopen zonder doel en zien waar me dat brengt  en wat me dat brengt. Zomaar een metrostation uitkiezen en daar vanuit gaan lopen. Het is een beperkende gedachte in mijn hoofd, mijn comfort-zone, ratio... die zegt dat dit niet kan.... 😆 

Dus waarom buiten je comfort zone gaan..

Het is dus een simpele kwestie van keuzes maken, elke dag kiezen we welke kant we op gaan of juist niet. We kiezen vaak voor de vertrouwde en reeds gebaande paden. Die we zelf graag uitstippelen met onze eigen planning. Waarom zou je daar buiten gaan als je dat altijd al zo doet en dat gaat goed? 
Maar bedenkt ook eens wat zou er gebeuren als je eens een andere weg neemt? misschien gebeurt er dan wel iets wat je niet verwacht, nog nooit eerder hebt gezien. 
Dat is eng, ja zeker, maar ook avontuurlijk! Je ontdekt wellicht dingen waarvan je altijd dacht "dat is niets voor mij" 
Van nieuwe dingen doen, creëer je een nieuwe ervaring, ontmoet je wellicht andere mensen en leer je altijd iets nieuws. Positief of negatief, dat maakt niet uit…eenmalig of voor herhaling vatbaar…succesvol of totaal falend.... Alles is okay! Als je namelijk eenmaal uit je comfort-zone stapt dan is het mogelijk dat je dit vaker doet. 

Soms gedwongen..

Soms word je gedwongen om uit je comfortzone te komen b.v omdat je graag een andere baan wilt of werkeloos raakt of met een fysiek probleem thuis komt te zitten... of als je man ineens een baan krijgt in Parijs 😉 
Iets nieuws en buiten je comfortzone geeft een emotioneel effect, zenuwen, angst, bibbers, allerlei gevoelens komen dan naar boven…maar als er vervolgens een positieve ervaring uitkomt (maar trouwens ook een negatieve) dan groeit onze zelfkennis, ons zelfvertrouwen..
Een voorbeeld van een grote-luie-comfortabele-stoel die ervoor zorgt dat we in onze comfortzone blijven, is geld. Alles draait om geld…iedereen wil het hebben en het liefst zoveel mogelijk maar iedereen weet: geld maakt niet gelukkig en toch draait het dan altijd maar weer om die klinkende munt. Geld houd ons in bedwang. Geld houd ons in onze comfort-zone als je er niet veel van hebt maar toch ook als je er voldoende van hebt.. Denk daar maar eens over na, klopt het? 
Maar het grootste nadeel van geld is ... het houd je in je comfortzone ook als je comfortzone niet lekker meer zit! 

Wat vind je dan buiten je comfort-zone?

Buiten je comfort-zone zit dus je groei… Je emotionele, mentale, spirituele groei. Maar ook je creatieve groei. Het kunnen, durven, ervaren van al deze dingen zorgen voor die groei. Persoonlijke groei gaat gepaard met het verleggen van je grenzen...grenzen die je je zelf vaak bewust of onbewust hebt opgelegd.
Want je eigen realiteit is eigenlijk niet meer dan een illusie van wat je meent waar te nemen. Dit word ingekleurd door je ervaringen, je gevormde meningen en je overtuigingen....
Als je perceptie van dingen veranderen zul je beseffen dat je realiteit niet een vast gegeven is. Door je manier van waarnemen te veranderen, verandert jouw realiteit en je manier van waarnemen is je buiten je vertrouwde omgeving wagen, buiten je comfortzone, buiten je vertrouwde kaders waarin jij graag je mandala tekent…

Buiten je mandala-comfortzone

Herfst mandala
Net als voor mij het bos...
is je mandala een veilige plek om uit je comfortzone te gaan...want ook in je mandala tekeningen bouw je je eigen voorkeuren op.
Je lieveling style: zendala, mandala, zwartwit, op zwart papier etc.. 
Je eigen comfort maniertjes
Je gebruikt graag je lievelingspotloden/stiften
Je hebt je voorkeur voor papier, het opzetten van een mandala....herken je dat? 
Wat is jou mandala-comfortzone? 

Uit je mandala-comfort-zone gaan is gaan werken vanuit je gevoel in plaats vanuit onze 'vertrouwde' ratio daarbij beperkende gedachten los laten en hoe vaker je dit doet hoe meer er een balans zal gaan ontstaan tussen je gevoel en je ratio in je tekening..

Het ontstaan van een van mijn mooiste mandala's

Het tekenen bij de mandala academie deed me heel vaak beseffen dat als iets buiten je comfortzone is...dan denk je al bij voorbaat...'dit is niets voor mij' of 'tjee, nee hoor, dat ga ik niet doen' of 'dat kan ik niet'......kortom: je schiet in je weerstand..
Voor mij was, mijn eerste "geval" van uit mijn "mandala-comfortzone" komen, die van de herfst-mandala...waarin je werd uitgedaagd een eekhoorn te tekenen midden in je mandala...
Mijn eerste gedachte was...
'dat hoort niet bij een mandala'....(eh duh...bij DE-mandala-definitie uit de dikke Van Dale?)
Toen direct gevolgd door...'dat lukt me nooit'...
maar een stemmetje in mijn achterhoofd zei toen toch...'Hoe weet je dat, als je het niet probeert'....en mijn nieuwsgierige aard bracht me ertoe het toch te maken..

Het werd uiteindelijk een van mijn mooiste mandala's 😀 
En deze ervaring zorgde ervoor dat elke keer als ik voelde dat ik in mijn weerstand schoot...juist deze uitdaging aanging..
Dus ik daag je uit...probeer ook eens iets anders...iets wat je niet snel zelf zou doen.....iets waarvan je denkt 'dat is niets voor mij' of 'dat kan ik niet'...iets buiten je comfortzone...zelfs al teken je al 10 jaar mandala's...
Verhelderend werkt om je beperkende gedachten op te schrijven...en ze vervolgens "om-te draaien". Dus "Dit kan ik niet" wordt "dit kan ik wel!"
Het hoeft niet altijd, maar zo af en toe...en kijk maar eens wat het je brengt... het altijd heel leerzaam en wellicht wordt je verrast!  😉 

Vind je wat ik schrijf herkenbaar/leerzaam/leuk of gezellig en wil je geen blog meer missen? 
Bij de knop "Abonneren" kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mail als ik weer een blog publiceer.


Oohhh en ik vind het onwijs leuk als je een berichtje achterlaat 😍

Reacties

  1. Hihi wat een herkenning grtjes Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha...toen ik je reactie zag gisteren wist ik dat dit eentje voor jou was 😆 Liefs Sonja

      Verwijderen
  2. Mooi geschreven en wel leerrijk op alle vlakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Daarom is de mandala zo'n heerlijke spiegel, alhoewel je dit op alle vlakken in je leven tegen kan komen inderdaad! Liefs Sonja

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Chakramandala en mijn slang..