Mandala, Mindfullness en the Work

Een vorige blog ging over mediteren, omdat dit je helpt om je kwebbelende en soms boze, geagiteerde gedachten te sussen en concentratie plus ontspanning te ontwikkelen op hetzelfde moment. Door te leren je gedachten los te laten en je ademhaling te observeren kun je een stabiele mindset ontwikkelen waarbij je je kunt focussen op wat je wenst, beter dan geduwd en getrokken in allerlei richtingen door willekeurige gedachten.... 

Mindfullness

Mindfulness is de basis van alle meditatie oefeningen. Mindfulness is het kalme concentreren op een object zonder oordeel of labels, een pure manier van 'kijken' die helder en open is. Hierbij is het belangrijk om de ademhaling te observeren en te laten zijn, zonder controle. De ademhaling geeft je een goede feedback, de ademhaling gaat vanzelf en het is moeilijk het niet te willen controleren tijdens het observeren. Het vergt een bekwaamheid in neutrale ontspanning, overgave en vertrouwen. Het laten zijn...

Mandala tekenen

Mandala tekenen is weer een prachtige manier om je mindfullness te trainen... het kalme concentreren op een object zonder oordeel of labels, een pure manier van 'kijken' die helder en open is. Hierbij is het belangrijk om de ademhaling te observeren en te laten zijn, zonder controle. De ademhaling geeft je een goede feedback, de ademhaling gaat vanzelf en het is moeilijk het niet te willen controleren tijdens het observeren. Het vergt een bekwaamheid in neutrale ontspanning, overgave en vertrouwen....je mandala te laten zijn..

Mijn Blog

en ooooh dit kan ik op dit moment ook toepassen op mijn blog....'achter-de-schermen' gaat alles zoals normaal...maar als ik kijk hoe het blog gepost gaat worden...klopt er al vanaf het begin niets van, wat ik ook doe om het te corrigeren:...grote spaties waar die niet horen te zitten, grijze in plaats van zwarte letters... niets is zoals het zou moeten. Ik kan nu gestrest proberen alles overnieuw te doen en een nieuwe post opzetten maar ik ga het mindfull aanpakken...alles heeft een reden...misschien is het magisch opgelost zodra ik hem publiceer...misschien niet...alles is goed...deze zelfde gedachtengang doe ik ook als ik een mandala aan het tekenen ben namelijk...en het is wel grappig dat ik het nu ook eens kan testen op het blog.......en als het jouw enorm stoort, een emotie oproept dan wil dat jou iets vertellen....lees dan maar snel verder...

Normale realiteit

Als je mindfullness kunt toepassen in de mandala probeer het dan ook in je 'normale' leven. Naar dingen kijken zonder oordeel, want je oordeel en de emotie die daar bij komt kijken zorgen voor groei of stilstand want als je altijd in dezelfde loupe blijft hangen groei je niet. En wij mensen zitten vol met oordelen, zijn een potje vol met oordelen en 'wat hoort' en het wordt ons met de paplepel en tegenwoordig ook veel via de media ingegeven. Maar goed wat als je wel een oordeel hebt? Dan kun je gaan kijken: waarom heb ik dat oordeel, waarom denk ik zo? waar komt die gedachte vandaan en is het werkelijk waar? kun je voor 100% met zekerheid zeggen dat jouw gedachte waar is? Aha en dan komt ik automatisch uit bij Byron Katie.

Maar eerst  'mijn parabel

Je huis...
Je lichaam is als een huis, bij je geboorte, nog maar 1 kamer groot/alleen nog maar een voordeur. Je werkelijke huis moet dan nog gebouwd worden. Je ervaringen zijn je bouwstenen. Je levensperioden zijn je kamers en de ramen zijn je uitzicht op de wereld. 
Door dingen die overkomen, bouwen je kamers. Sommige mensen hebben veel kamers, anderen maar enkele, sommige hebben er veel maar 'verblijven' maar in 1.
Invloed van buiten... 

Zaken die anderen je laten zien of vertellen (dat zijn dus niet je eigen ervaringen maar die van anderen) dus familie, vrienden, collega’s, onderwijzers met hun ervaringen en oordelen maar ook de tv, krant en andere vormen van de media hebben een grote invloed op je huis en met name de ramen in je huis en hoe je de wereld inkijkt. Die ramen zijn gericht op alle dingen/delen van jouw wereld. Sommige ramen houd je schoon en open, daar kijk je graag door en dat is  hoe je de wereld op dit moment ziet. Let wel dit zegt niets over de wereld aan de andere kant van het raam, het kan zijn dat die wereld helemaal niet zo mooi is... maar verteld hoe jouw kijk op de wereld is want dat doe je wel door een schoon raam, omdat jij dat raam schoon houd. 
Vieze ramen...
Er zijn ook ramen die vuil worden en langzaamaan dichtslibben. Ze worden vaak vertroebeld door emoties en negatieve ervaringen. Die ramen vermijden we liever, daar willen we niet meer doorheen kijken. Maar doordat de ramen zijn dichtgeslibd en we daar niet meer door kunnen kijken, vernauwd ook onze perceptie op de wereld. Want als dat een kamer met raam is dat in je kindertijd of jeugd gebouwd is…..kan het heel anders zijn om als volwassene door dat raam te kijken. 
Ramen wassen...om te groeien..
Dus soms is het goed zo’n raam eens schoon te maken en te ontdekken dat je de wereld achter dat raam niet meer zo ervaart als toen je hem bouwde. Maar wij mensen houden niet van ramen poetsen, helemaal niet als dat weer emoties die we toen hadden bij vrij komen, maar voor je spirituele ontwikkeling en groei is het heel nuttig om zulke ramen juist schoon te maken, anders word je blik op de wereld steeds smaller en beperkter en ontneem je je zo de ruimte en kans om te groeien.. en een nieuwe kijk door schone ramen kan heel bevrijdend werken...

Waarmee maak jij je ramen schoon?


Voor het schoonmaken van mijn ramen, gebruik ik altijd een doorgesneden ui. Dit dan voor de ramen in mijn wereldlijke huis😂. Maar zo moet je het wel zien. Wellicht gebruik jij graag een ander middel. Ik weet dat onder mijn collega’s dit wel eens een discussiepunt was.....Waarmee maak jij je ramen schoon? en iedereen heeft dan zijn eigen middel als voorkeur of de een vind dat ‘raha’ het wondermiddel is en mensen die dan niet zo’n middel gebruiken en altijd strepen krijgen willen dit ‘wondermiddel’ dan wel eens gebruiken. Ik houd van schoonmaakmiddelen die makkelijk zijn, niet moeilijk in gebruik..en trap niet graag in dure en drukke reclames die je de hemel beloven maar niet werken😉 
En het grappig is dat je die ui ook symbolisch mag zien...de rokken van de ui zijn de emotionele lagen en als je die een voor een weg pelt dan kom je bij je kern, je hart...

Mijn schoonmaakmiddel…

Dit werkt ook zo voor het schoonmaken van mijn spirituele huis 😀  Voor het schoonmaken van mijn ramen in mijn ‘spirituele’ huis gebruik ik graag “The Work” van Byron Katie. Ze heeft een heel makkelijk methode om je ‘anders’ naar dingen te laten kijken en met deze methode maak je dan je raam schoon en krijg je een andere perceptie op je wereld. Je kunt je ramen zelf kiezen en vaak is dat een raam (onderwerp) waar veel emotie aan vast kleeft…waar maak jij je altijd vreselijk boos over? of wat maakt je enorm verdrietig? Deze emotie zit vaak gekoppeld aan een persoon, wie is dat?
Byron laat je vervolgens van deze emotie en die persoon een zin maken…
Ik ben …(emotie) op …(persoon) omdat…. 
en voilà: Je EMMER dan heb je al je eerste tool voor het schoonmaken van je ramen

Wat stort je in je emmer?

Daarna mag je alles uitstorten op papier wat die emotie losmaakt…waarom, in welke situatie, wat vindt je dan van deze persoon, wat zou je tegen hem/haar willen zeggen, wat voor advies zou je hem/haar geven etc. En hupla daar is je tweede tool: het WATER waar mee je je emmer vol kunt storten..gewoon de kraan vol open! Oh en dat is zo heerlijk om te doen....houd je niet in...het mag gewoon..jouw ongezouten mening op papier zetten, vol oordelen en kleinzinnigheid.
De vervolgstappen van the work is je ZEEPSOP, voordat je daarmee aan de slag kan moet je eerst 4 vragen stellen waarvan ik er boven al 2 verklapt heb 
1. Is het waar? (ja of nee) 
2. kun je absoluut zeker weten dat het waar is? (ja of nee)
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte geloofd
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte (hoe zou je je dan voelen)
Vervolgens maak je je ramen schoon met het wondermiddel 'Turn-it-around' of in het Nederlands: Superschoonmaakmiddel 'keer-het-om' (ja,ja het is ook in onze winkels te verkrijgen en altijd in de aanbieding😉) en daarmee laat ze je stapje voor stapje op een andere manier naar je emotie kijken…en uiteindelijk je een inzicht te geven die je weer een nieuwe kijk geven op de situatie..

Ben je niet van het schoonmaken..

Heb je het idee dat jij geen viezen ramen heb? of vastgeroeste percepties? of vind je het gewoon niet nodig om oude koeien uit de sloot te halen. Heb je iets "al achter je gelaten"..en is jouw huidige perceptie zo als het is..... niet aan te tornen..
Lees dan de allegorie van de Grot van Plato maar eens..of bekijk dit filmpje...

Hoe kom je eraan…

Als je op google zoekt op The work vind je van allerlei over The work: boeken, DVD's, youtube films die grappig zijn om te zien omdat je ziet hoe mensen hun inzicht krijgen..aha!
Ik heb zelf een DVD en “het kleine boekje” wat eigenlijk een introductie is op The work van Byron Katie maar dan beknopt en die trof ik als PDF op internet...Cadeautje! 😄
Mooi is ook om haar achtergrond verhaal te lezen. En helemaal om haar zelf aan het werk te zien. Ze geeft ook live seminars en komt regelmatig ook naar Europa en naar Amsterdam. Dus je zou haar live mee kunnen maken.
Op youtube en op haar site heeft ze ook specifieke thema's die zijn ook zinvol om te kijken als ze met je resoneren. Maar er zijn ook coaches die werken met haar methode voor als je wat leiding hierin prettig vind of een mooie stok achter de deur..
Maar mijn favoriet zijn haar gratis werkbladen, vooral omdat je, als je het principe snapt en goed volgt, je niets meer nodig hebt dan deze bladen en dan kun je al snel zelf aan de slag…

En als kers op de taart: je kunt het dus ook gebruiken voor je mandala tekening als je daar ook vastgeroeste percepties over hebt. Dat je het idee hebt dat je niet kunt tekenen of dat je niet goed bent of er een "fout" zit in je mandala....Dat is op zich een veilige manier dus laat daar ook maar eens the work op los!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De 4 stadia van het leven

Alles is Energie

Chakramandala en mijn slang..